Publisert av: Bjørn Gunnar Lindalen | 16. september 2007

Fremskrittspartiet øker bompengeprisen i Oslo med 50 prosent – fra 20 til 30 kroner!


Dagsavisen

I hele valgkampen har Oslos samferdselsbyråd Peter N. Myhre (Frp) vært innbitt motstander av rushtidsavgift. I det stille har han arbeidet med å skru brompengeprisen kraftig i været.

I løpet av året skal regjeringen legge fram Oslopakke 3 for Stortinget. Her vil Oslo få øke brompengeprisen fra 20 til 30 kroner. I tillegg kommer det en ny bom i Bærum, som trolig vil koste 20 kroner. Dette skal doble inntektene fra trafikantene, fra én til to milliarder. Pengene skal brukes til veiprosjekter og kollektivtransport.

Ifølge Harald Minken ved Transportøkonomisk institutt (TØI), kan den utskjelte rushtidsavgiften gjøre det billigere å være bilist i Oslo og Akershus.

– Det er godt mulig rushtidsavgift vil gjøre det billigere for trafikantene, tror Minken. Mindre trengsel på veiene kan blant annet minske behovet for nye kostbare veiprosjekter.
Snarest råd

Prisøkningen kommer trolig i april neste år, men kan komme tidligere, avhengig av hvor raskt Stortinget og lokale myndigheter behandler saken.

Anders Jordbakke i Statens vegvesen region øst bekrefter at det trolig vil bli en prisøkning fra 20 til 30 kroner for enkeltreiser gjennom bomringen i Oslo, og at økningen vil komme så tidlig som mulig i 2008.

Med rabattordninger vil hver reise i gjennomsnitt koste bilisten 19 kroner, mot rundt 13 kroner i dag.

Oslos samferdselsbyråd Peter N. Myhre (Frp) vil ikke snakke om enkeltprisen på 30 kroner.

– Å heve bompengesatsen til 30 kroner har ikke vært noe tema verken i styringsgruppen eller etter at pakken ble vedtatt. I Oslopakke 3 skal det koste 19 kroner, sier Myhre.

Men 19 kroner i gjennomsnitt betyr altså 30 kroner for en vanlig enkeltbillett, hvis man følger de nasjonale rabattordningene. Dette bekreftes av både Vegdirektoratet og Fjellinjen, selskapet som driver bomstasjonene i Oslo.

Myhre gir seg ikke.

– Jeg formoder at dette kun er en teknisk detalj. For eksempel hvis rentene øker så kan man justere bompengesatsen, sier Myhre.

Politisk rådgiver Erik Lahnstein (Sp) i Samferdselsdepartementet bekrefter ønsket om bompengeøkning fra lokalpolitikerne.

– Lokale myndigheter har uttrykt ønske om å komme i gang med Oslo-pakke 3 og innkreving av økte bompenger så raskt som mulig, sier Lahnstein.
Løsningen?

Ifølge tall fra transportøkonomisk institutt, er det bare rushtidsavgift som vil minske biltrafikken. Det kan også bli billigere enn flat bompengeavgift.

– Hvis man følger et prinsipp om at enhver bil skal betale den ekstrakostnaden de påfører andre, tyder mye på at den riktige avgiften i rushtiden ligge litt over 30 kroner, og at avgiften utenom rushtiden vil ligge litt under, sier Minken, som mener det er behov for mer forskning på hvilke satser som vil gi hvilken effekt.

Han synes tesen om at rushtidsavgift blir billigere for bilistene høres riktig ut, og påpeker at jo bedre kollektivtrafikken er, jo lavere kan rushtidsavgiften også være.

– Hvis kollektivtrafikken er god, trengs ikke så kraftig pisk, forklarer Minken.

Dette viser jo nok en gang at Fremskrittspartiet hykler, og ikke er til å stole på!!

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Kategorier

%d bloggers like this: